/ brzuch

Pre i probiotyki

Ciało człowieka to skomplikowany układ, w którym jedzenie przekształcane jest w energię. Sposób, w jaki jesz, ma ogromny wpływ na to, czy ten proces będzie naprawdę wydajny.
W samych zdrowych jelitach powinno się znajdować  minimum 1,5 a najlepiej 2 kg dobrych bakterii (co nazywamy potocznie „bakteryjną florą jelitową” lub „mikroflorą”). Skład tej mikroflory jelitowej ulega zmianom pod wpływem różnych czynników – szczególnie w następstwie antybiotykoterapii, chemioterapii, radioterapii, zakażeń bakteryjnych czy wirusowych, silnego stresu, a także… niewłaściwej diety.** A więc dotyczy każdego z nas!** Naruszenie tej subtelnej równowagi w tym złożonym systemie zaburza cały system homeostazy organizmu człowieka i może stać się punktem wyjścia (i bardzo często tak jest!) do powstania poważnych schorzeń. W wielu sytuacjach stan równowagi ekosystemu mikroflory jelita człowieka ma fundamentalne znaczenie w przywróceniu, a następnie utrzymaniu zdrowia, właśnie dlatego dziś badamy probiotyki i prebiotyki, ale te prosto z natury, a nie z apteki.

Prebiotyki mają korzystny wpływ na nasz organizm poprzez zdolność stymulacji wzrostu i zwiększenie aktywności wyselekcjonowanych szczepów bakterii jelitowych korzystnych dla naszego zdrowia! Badania wskazują na wpływ spożycia prebiotyków na wchłanianie wapnia oraz innych minerałów, efektywność układu odpornościowego, pH jelit, zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego, choroby zapalne jelit oraz na nadciśnienie. Niedawne badania dostarczyły dalszych dowodów na potencjalną rolę prebiotyków w obniżeniu ryzyka zachorowania na raka jelita grubego. To dlatego, że prebiotyki pełnią bardzo ważne funkcje w naszym organizmie:

  • są bezpośrednim producentem witamin z grupy B, dlatego ich niedobór można niwelować odżywiając i dbając o dobrą florę bakteryjną,
  • obniżają poziom złego cholesterolu frakcji LDL we krwi,
  • wpływają na utrzymanie odpowiedniej kwasowości jelita, co hamuje rozwój niekorzystnej mikroflory oraz powoduje lepsze wchłanianie wapnia, żelaza i cynku,
  • poprawiają ruchy robaczkowe jelit, a w konsekwencji polepszają przemianę materii, ich regularne spożywanie zapobiega tzw. biegunkom podróżnym; pomagają w zwalczaniu wrzodów żołądka,
  • uśmierzają ból podczas ataku grzybicy pochwowej, spowodowanej stosowaniem serii antybiotyków,
  • stymulują układ immunologiczny poprzez zdolność adhezji (przylegania) do śluzówki jelita, co zmniejsza zdolność oddziaływania na śluzówkę patogenów,
  • łagodzą objawy nietolerancji laktozy, która występuje na skutek braku rozkładającego laktozę enzymu ß-galaktozydazy – niektóre probiotyki produkują ten enzym, dlatego dodaje się je do jogurtów dla osób ze słabą tolerancją (czyli takich jak ja!),
  • zapobiegają powstawaniu nowotworów.

Prebiotyki wspierają i stymulują układ immunologiczny. W naturze są to substancje zawarte w pożywieniu lub wyciągi roślinne m.in. **w mleku mamy, cebuli, czosnku, soczewicy, fasoli, ziemniakach, bananach, ryżu, cykorii (inulina), porze, siemieniu lnianym, karczochach, mniszku (korzeń i liście, choć korzeń ma nieco więcej), szparagach czy natce pietruszki. **

Co to są probiotyki?

**Probiotyki **(bakterie probiotyczne) to pożyteczne żywe organizmy, które wzmacniają i przywracają naturalną równowagę organizmu i systemu odpornościowego. Już samo słowo probiotyk znaczy ”dla życia” i jest zwrotem przeciwstawnym dla wyrazu antybiotyk. Probiotyki są więc tymi dobroczynnymi bakteriami, które pomagają zwiększyć ilość korzystnych bakterii w jelitach, podczas gdy przepisywane przez lekarzy antybiotyki atakują i zabijają wszystkie mikroorganizmy (również te pożyteczne, przez co wyjaławiają jelita, przyczyniając się do rozwoju grzybicy) w naszym organizmie. Zwróćmy więc uwagę na probiotyki, nie tylko gdy po antybiotykoterapii mamy wyjałowione jelita, ale wcześniej – zapytajmy czy antybiotyk jest KONIECZNY. Może się okazać, że tak, więc weźmy go i zadbajmy o szybki powrót do zdrowia jelit, bo bez zdrowych jelit, gdzie odbywa się wchłanianie wszystkich substancji jedzenia nie ma szans na zdrowie całego organizmu!

Probiotyki i ich rola w organizmie:- profilaktyka zakażeń dróg jelitowych,

  • wzmacniają system immunologiczny,
  • działanie przeciwalergiczne i przeciwnowotworowe,
  • zmniejszają ryzyko chorób serca (obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia tętniczego, efekt antyoksydacyjny),
  • wzmacniają układu moczowo-płciowy,
  • łagodzą zakażenia wywołane przez Helicobacter pylori

Aby probiotyk mógł spełnić swoje zadanie, czyli skolonizować się, czyli chronić nasz układ pokarmowy, musimy zadbać o jego właściwe odżywianie (czyli opisane wyżej prebioyki).
** Probiotyki znajdują się m.in. w: kapuście i ogórkach kiszonych (nie kwaszonych!), fermentowanych owocach i warzywach, a więc i domowych zakwasach np. zakwasy na zupę, probiotyki zawiera także domowy ocet jabłkowy (fabryczny nie ma tych właściwości, bo jest sztucznie przyśpieszany proces fermentacji), grzybek herbaciany (kombucha), roślinny kefir, jogurt kokosowy (a dla osób z tolerancją laktozy po prostu jogurt, maślanka, kefir).**

**Czy wiesz, że SYNBIOTYK **to połączenie probiotyku z prebiotykiem? To ważne, bo bez prebiotyków probiotyki nie zadziałają (nie mają pożywienia). **Jedz mądrze i sam zadbaj o to korzystne połączenie zamiast tracić pieniądze na sztuczne ekstrakty, mlekopodobne jogurty z toną cukru i suplementy, które zawierają szereg innych substancji prócz dobrych bakterii,których wpływu na organizm nikt nie bada.
**

Na zdrowie!

Pre i probiotyki
Share this